Etichete

, , ,

de-revelion

„De fiecare dată când vin sărbătorile apare veşnica dilemă: unde petrecem revelionul anul acesta? Acasă cu familia, cu prietenii, la restaurant, în club sau în oraș?”

Unele dicționare oferă explicații eronate sau trunchiate cu privire la sensul acestui cuvânt, „dilemă”. NDN 97 definește „dilema” ca „raționament care pune două alternative dintre care trebuie aleasă una, deși ambele duc la aceeași concluzie” (sic!). „Alternativa” se folosește greșit, pentru că enunțarea existenţei a două alternative implică, de fapt, prezența a patru variante. Cuvântul înseamnă posibilitatea de a alege între două soluții, între două situații care se exclud.
E de șorici (var. „șoric”) să spui: „Am două alternative: fie petrec Păpersoanăfizicălionul doo mii cinșpe la Romexpo, fie îl petrec la Miliăn Dalărs, la Muncii.”.
Corect este: „Am doar o alternativă: ori că-că, ori că-că”. În acest caz, alternativa la „Păpersoanăfizicălionul doo mii cinșpe” este „Miliăn Dalărs”.
Dilema este acea alternativă în care cineva are de ales între două variante, ambele nașpa, însă una dintre ele este preferabilă celeilalte. Deci vom alege răul mai mic, așa cum facem de douăzeci de ani încoace, când ne alegem președintele în turul 2.
În loc să spui: „Am o dilemă: să iau pe mine treningu’ ăla alb (cu ciocate) sau să iau tricoul Naic (cu ciocate)?”, poți spune: „Am o dilemă: dacă mă duc la Romexpo, pup ușa, pentru că Păpersoanăfizică nu mai organizează Păpersoanăfizicălionul doo mii cinșpe. Dacă mă duc la Miliăn Dalărs, risc să nu-mi ajungă banii nici pentru o salată de oțet și să mă preschimbe bodyguarzii în jumări. Ce fac?”.
Eu știu ce o să fac în noaptea de revelion*: rezerv o masă pentru unșpe inși la Dristor Kebab. E aproape de casă (mă duc cu tramvaiul și mă întorc pe jos), excelez în materie de șmecherie și nu dau sute de euro pe un meniu compus din piftie de surimi cu baby carrots și aioli, platouaș tradițional cu tobă de crab, salam Milano, brânză Roquefort și arpagic (se spune „ceaivs”, țăranco!), sarmale cu vită Kobe, sos chimichuri, mămăliguță cu șofran și ardei Carolina Reaper, șampanie cu foiță de platină etc. Am observat că unii români se preocupă de ceea ce mănâncă între Crăciun și Anul Nou, în loc să se preocupe de ceea ce mănâncă între Anul Nou și Crăciun.
Și vouă, și la tot neamu’ vostru!

*noaptea de revelion: conform DEX-ului, cică e pleonasm dintr-acelea nesimțite.

